Zoals al in de Inleiding van deze Nieuwsbrief is aangegeven, is Triodos Bank in de week van maandag 14 april 2025 begonnen met het verzenden van het persoonlijke aanbod voor het accepteren van de financiële tegemoetkoming van € 10 per certificaat. In de eerstkomende weken wordt dit persoonlijke aanbod via e-mail verstuurd aan alle particuliere certificaathouders. Daarna krijgen de zakelijke certificaathouders hun aanbod toegestuurd. Indien u brieven van Triodos Bank per post ontvangt, dan kan het wat langer duren voordat u het persoonlijke aanbod in uw bezit heeft. Triodos Bank verstuurt het aanbod in 7 talen. In principe ontvangt elke certificaathouder het aanbod in de taal die is gekoppeld aan zijn/haar land van herkomst.
Vanuit onze Stichting hebben wij overleg gevoerd over en meegekeken met Triodos Bank bij het vormgeven van het proces en het digitale portaal, die gebruikt worden voor het versturen en het accepteren van het persoonlijke aanbod. Hierbij hebben wij vooral geredeneerd vanuit het perspectief van de certificaathouders: het proces en het portaal moesten zo gebruikersvriendelijk mogelijk zijn. De ervaringen van de eerste week lijken positief te zijn. Het inloggen in het digitale portaal en het ondertekenen van de schikkingsovereenkomst wijzen zich haast vanzelf.
Certificaathouders die gezamenlijk certificaten in bezit hebben via een "en/of rekening" moeten er rekening mee houden dat beide rekeninghouders het proces moeten doorlopen en ieder afzonderlijk akkoord moeten geven op de schikkingsovereenkomst.
Mocht u tijdens het doorlopen van het proces toch behoefte hebben aan ondersteuning, dan zijn er meerdere mogelijkheden beschikbaar:
- op elke pagina in het digitale portaal staan de relevante Frequently Asked Questions (FAQ) voor die stap in het proces onderaan de pagina vermeld;
- op elke pagina staat het nummer van de helpdesk van Triodos Bank, die speciaal voor het ondersteunen van het opt-in proces is ingericht. De helpdesk telefoonnummers zijn per land specifiek;
- mocht uiteindelijk het digitale acceptatieproces via het portaal onverhoopt niet goed voor u verlopen, dan kunt u via de helpdesk verzoeken om voor het papieren proces in aanmerking te komen. In dat geval moet u er rekening mee houden dat de doorlooptijd van het proces aanzienlijk langer kan worden.
Het secretariaat van onze Stichting kan u bij het doorlopen van dit specifieke proces niet rechtstreeks helpen, maar wij worden graag op de hoogte gehouden als u problemen ondervindt.
Tenslotte willen wij graag nog een keer verwijzen naar ons Nieuwsbericht van 15 april 2025 (zie hier) waarin Fons van der Velden in zijn rol van voorzitter van het bestuur van onze Stichting een oproep heeft gedaan om het aanbod voor de financiële tegemoetkoming te accepteren. Vanuit het perspectief van het bereikte akkoord over het totaalpakket en gericht op herstel van vertrouwen in en rust rondom de bank is naar onze mening een brede acceptatie van de financiële tegemoetkoming een eerste stap op weg naar een positieve toekomst voor de bank en daarmee ook voor ons als certificaathouders.