Sinds de e-mail die Triodos Bank op 12 december 2022 stuurde aan alle particuliere certificaathouders in Nederland over het onderwerp Informatie over uw certificaten Triodos Bank en de rol van Captin heeft de Stichting veel vragen binnengekregen van certificaathouders. Een deel van de vragenstellers verzoekt om advies over wat zij het beste kunnen doen. Vooral de vraag of zij er wel of niet verstandig aan doen om zich aan te melden bij Captin – de provider die door Triodos Bank is geselecteerd om de handel in certificaten Triodos Bank op een MTF te gaan faciliteren – houdt veel certificaathouders bezig. Anderen stellen inhoudelijke en meer technische vragen over de consequenties van de handelingen die zij moeten verrichten volgens de informatie die Triodos Bank en Captin tot nu toe hebben verstrekt. De vragen die ons tot op de dag van vandaag bereiken, maken ons duidelijk dat certificaathouders onvoldoende informatie hebben om verantwoorde beslissingen te kunnen nemen, o.a. over het inschrijven bij Captin.
Op 17 januari 2023 heeft de Stichting daarom een brief gestuurd aan de voorzitter van de Raad van Bestuur van Triodos Bank. In deze brief (link) vragen wij Triodos Bank dringend om zo snel mogelijk objectieve informatie te verstrekken aan de certificaathouders. Die informatie moet betrekking hebben op de voor- en nadelen en overige consequenties van het inschrijven en op het op een later moment openen van een handelsrekening bij Captin. Ook dringen wij er bij Triodos Bank op aan om duidelijk uit te leggen wat er gebeurt als een certificaathouder ervoor kiest om deze stappen niet te zetten. In onze brief wordt dit uitgewerkt in een aantal concrete vragen.
Daarnaast wijzen wij Triodos Bank op de nog onbeantwoorde vragen uit onze eerdere brieven van 19 oktober (link) en 28 november 2022 (link) over dezelfde onderwerpen en over de overdracht van persoonsgegevens van certificaathouders aan Captin.
Ten slotte vermelden wij in onze brief dat meerdere certificaathouders aan de Stichting hebben laten weten dat zij (technische) problemen ondervinden bij het doorlopen van de aanmeldprocedure bij Captin. Wij vragen de bank om daarop actie te ondernemen.
Triodos Bank heeft ons laten weten dat zij ernaar streeft om onze brief te beantwoorden vóór 28 januari 2023. Wij zullen die reactie publiceren op onze website.
Alle documenten waarnaar in dit bericht wordt verwezen kunt u vinden op de website van de Stichting op de pagina Achtergronddocumenten.